Перегляд за Автор "Tsyhanenko-Dziubenko Illia Yu."
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Екологічна оцінка впливу військових дій на гідромережу Київської області та стратегії відновлення водних екосистем(2025) Кірейцева Г. В.; Циганенко-Дзюбенко І. Ю.; Kireitseva Hanna V.; Tsyhanenko-Dziubenko Illia Yu.У статті досліджується комплексний екологічний вплив військових дій на водні екосистеми Київської області в період російсько-української війни. На основі всебічного аналізу наукової літератури та супутникових знімків ідентифіковано закономірності деструктивного впливу на регіональну гідромережу. Бібліометричний аналіз наукових тенденцій виявив чотири основні кластери дослідницького фокусу: фізико-хімічні аспекти забруднення води, методології екологічного моніторингу, біологічні відповіді на військові стресори та специфічні хімічні забруднювачі. Просторовий аналіз супутникових даних дозволив картографувати різні типи пошкоджень водних екосистем Київської області, включаючи руйнування гідротехнічних споруд, забруднення водотоків внаслідок інтенсивних боїв та пожеж, пошкодження інфраструктури водопостачання та масову загибель гідробіонтів. Північні райони області зазнали найбільш серйозних впливів через найвищу інтенсивність бойових дій. Дослідження виявляє системні закономірності деградації екосистем, включаючи хімічне забруднення від військової техніки та боєприпасів, фізичну деструкцію біотопів, зміну гідрологічних режимів через пошкоджену інфраструктуру та порушення екологічної зв'язності. У статті запропоновано класифікацію деструктивних впливів (хімічних, фізичних, механічних, біологічних) та відповідних стратегій екологічної реабілітації з урахуванням специфіки типу пошкоджень, ефективності методів відновлення та часових рамок реалізації. Цей системний підхід забезпечує методологічну основу для розробки регіональних програм післявоєнного екологічного відновлення пошкоджених гідроекосистем Київської області. Мета. Здійснити комплексну екологічну оцінку впливу військових дій на стан і функціонування гідромережі Київської області та розробити класифікацію деструктивних впливів для формування методологічної основи відновлення пошкоджених водних екосистем. Методика. У дослідженні застосовано просторовий аналіз супутникових даних, бібліометричний аналіз наукових публікацій, картографічне моделювання військових впливів та системний аналіз деструктивних впливів на регіональні водні екосистеми Київської області. Результати. Детальне картографування наслідків війни в Київській області виявило значні порушення гідромережі, включаючи руйнування гідротехнічних споруд, забруднення водотоків, пошкодження інфраструктури водопостачання та масову загибель гідробіонтів, причому північні райони зазнали найбільш серйозних впливів через інтенсивні бойові дії. Наукова новизна. Вперше проведено комплексну екологічну оцінку військових впливів на гідромережу Київської області, що дозволило систематизувати деструктивні впливи на водні екосистеми та відповідні стратегії реабілітації. Практична значимість. Запропонована класифікація деструктивних впливів та стратегій реабілітації створює методологічну основу для розробки регіональних програм екологічного відновлення пошкоджених війною гідроекосистем Київської області і може слугувати орієнтиром для екологічних органів у плануванні післявоєнного відновлення.Документ Екологічний підхід до освіти студентів спеціальностей 101 «Екологія» та 183 «Технології захисту навколишнього середовища»(2023) Демчук Л. І.; Пацева І. Г.; Герасимчук О. Л.; Циганенко-Дзюбенко І. Ю.; Demchuk Liudmyla I.; Patseva Iryna H.; Herasymchuk Olena L.; Tsyhanenko-Dziubenko Illia Yu.Екологічна освіта для студентів спеціальностей 101 «Екологія» та 183 «Технології захисту навко¬лишнього середовища» є важливим фундаментальним елементом компетентності фахівців середньої ланки, оскільки сучасне суспільство стикається зі значними екологічними проблемами та викликами. Мета. Головною стратегічною метою є формування екологічної культури як особистісної системи екологічних цінностей. Здатність розуміти та вирішувати екологічні проблеми є корисною для фахівців різних галузей, а екологічні підходи стають все більш важливими у вирішенні бізнесових, соціальних та технологічних про¬блем. Для реалізації поставленої мети були використані наукові методи аналізу та узагальнення. Ключовими аспектами важливості екологічної освіти у вищій школі є усвідомлення екологічних проблем, розвиток еколо¬гічного мислення, навичок прийняття екологічно чутливих рішень, екологічної грамотності та підготовка до вирішення екологічних проблем. Загалом, екологічна освіта забезпечує студентів знаннями, вміннями та навичками, необхідними для розуміння та вирішення екологічних проблем у різних сферах життєдіяльності, що спряиє розвитку стійкого та екологіч¬но безпечного суспільства. Результати. Встановлено важливість та актуальність розвитку системи вищої екологічної освіти, особливо в технічних університетах, як визначального чинника формування гармонійного, екологічно безпечного та еко¬логічно дружнього суспільства і складової освіти для сталого (збалансованого) розвитку. Зазначається, що поширення екологічної освіти в умовах глобальної екологічної кризи є необхідною передумовою її подолання та фундаментальним елементом процесу суспільної трансформації в напрямку формування ноосфери. Наукова новизна. Сучасний світ стикається з багатьма викликами, пов’язаними з навколишнім середовищем і сталим розвитком, зокрема зі зміною клімату, втратою біорізноманіття, забрудненням повітря і води та утво-ренням відходів. Тому знання та розуміння екологічних процесів і принципів залишається важливим для всіх професіоналів. Практична значимість. Загалом, екологічна освіта допомагає формувати свідомих громадян, які розуміють важливість турботи про довкілля та можуть зробити свій внесок у сталий розвиток суспільства.